23/12 2012 Om mitt bästa julminne

Jag har inget speciellt bästa julminne utan minns alla jular från när jag var liten som bra. Kvällen den 23 så gick jag och min syster alltid och la oss ganska tidigt för att mamma och pappa skulle få pynta och ta in granen och klä den ifred. Allt gjordes nämligen då inget förutom stjärnorna eller ljusstakarna i fönstren och adventsljustaken var framme. Sen tidigt, tidigt på morgonen så brukade syrran väcka mig, vi brukade inte sova så mycket ändå, och så tittade vi vad tomten lagt i vår julstrumpa. Oftast var det något pyssel, clementin, russin och en något gotter. Sen satt vi och tindrade med ögonen framför granen och bara mös. Vi öppnade sista paketet i vår adventskalender med och klämde en del på klapparna under granen också. Sen fixade vi frukost och väckte mamma och pappa. Just den stunden var nog bäst på hela julen ändå för sen när resten av släkten dök upp var det mysigt men ett totalt kaos.