Ett ryck

 
Har sen ett tag efter graviditeten känt mig missnöjd med kroppen. Har känt mig väldigt stolt över den som fixade att föda barn men även känt mig ur form. Förra sommaren hade jag lyckats gå ner 14 kilo och hade bara något kilo kvar då jag blev gravid. Hade hoppats att jag skulle kunna bibehålla träningen och mattänket men kroppen var för trött, jag mådde illa och tappade matlusten. Fick mest i mig smörgåsar och sånt som kanske inte är så nyttigt. Dessutom hade jag ont i kroppen och fick håll så fort jag gick längre stunder. Inte optimalt kanske.
 
Efter graviditeten så kände jag ingen brådska att gå ner igen och komma i form men nu har jag börjat känna att Sonja helt enkelt blivit för tung för mig. Jag orkar inte busa och lyfta henne som förut så nu fick jag den motivationen jag behövde. Så i måndags drog jag igång dieten jag körde på sist igen. Följer Dukandieten som är en lågkolhydrat diet men som efter viktminskningsfaserna har två faser där man börjar äta normalt för att hålla vikten med. Mår bättre av att dra ner på kolhydrater så det passar mig väldigt bra.
I korthet så funkar det såhär:
 
Fas1 Attackfasen-: 2-10 dagar då man enbart äter magra proteiner och mjölkprodukter med upp till 1,5 % fett. Dricker mycket vatten och äter dessutom 1,5 matskedar havrekli för magen.
Fas2 Cruisefasen: Nu lägger man till grönsaker varannan dag och ökar havrekliet till 2msk. Varannan dag äter man som innan. Detta följer man tills man är nere på sin målvikt.
Fas 3: Stabiliseringsfasen: Nu lägger man till en frukt, 2 skivor fullkornsbröd ocgh 40 g ost om dagen. Dessutom får du äta 3 måltider med pasta, potatis eller ris ( eller annan kolyhydrat) i veckan. En måltid i veckan får du äta precis vad du vill men du ska dessutom ha en dag i veckan som du bara äter som i fas 1.
Detta ska man hålla i 10 dagar för varje kilo man gått ner. 10kg minus= 100 dagar i fas 3.
Fas 4: Resten av livet: Fortsätta äta som innan men mer efter eget huvud. Men fortfarande havrekli och en proteindag i veckan
Utöver dett aska man röra på sig minst en halvtimme varje dag. Jag har tyvärr fått ordinerad vila i en vecka efter att ha fått kortisonspruta för min slemsäcksinflammation i höften men rör mig ändå lite.
 
Känner mig motiverad och ska verkligen göra allt jag kan för att hålla vikten bättre om jag blir gravid igen. Går att följa detta då med, som fas tre men med fetare mjölkprodukter och mer frukt och ingen dag med bara proteiner.
Nu ska kroppen bli starkare och jag ska orka mer, går vikten ner som den kommer att göra, är det bonusen!
 
 
Är en fransman som utvecklat dieten. Här och här kan den som vill läsa mer.