Reseskildring

Ja, New York var det ja. Hade sett fram emot resan sen december eller egntligen har väl jag och maken velat åka tillbaka sen vi var där sommaren 2009. Nu var det då dags och tisdag morgon så körde min pappa oss till Arlanda. Vi var ute i god tid då det kan en liten stund med specialbagage, läs barnvagn och annat. Dessutom tyckte vi att det kunde sitta fint med frukost där. Hade hört att det inte skulle gå att checka in i automat med barn men det sa alla där emot oss om. Fick in allt i automaten men när vi skulle veta hur vi skulle räkna väskorna så tog vi för lång tid på oss och fick börja om. Sen såklart fick vi ställa oss i kö till disken i alla fall. Det jag tyckte vi skulle göra redan från början. Och trots att vi var nummer tre i kö stod vi där i 40 minuter!!! Så där gick stor del av vår tidsmarginal. Men att droppa barnvagnen och sen även komma igenom säkerhetskontrollen gick fort åtminstone. Vi fick tag på lite smörgåsar och dricka och satte oss vid gaten och snart var det dags att kliva på.
Hamnade ihop med en hel drös barnfamiljer på raderna bakom och framför vilket var lite roligt ändå. De små var lite lagon nyfikna på varann och när vi insåg att vi missat att packa ner extrakläder i handbagaget efter att Sonja kissat ner sig på skötbordet så räddade de oss med ett par lånebxor. Som tur var hann hennes one-piece torka efter ursköljningen innan vi skulle av.
Flygresan gick riktigt bra och vi Sonja underhöll sig själv med diverse saker, det bästa var att fälla ut den lilla mugghållaren utanpå brickan och ställa muggen där och sen ta bort muggen och fälla in igen. Detta gjordes jag vet inte hur många gånger :)

Tog en stund innan vi kom till hotellet men väl där var vi så grymt trötta så ville helst bara sova men kände att vi nog var tvugna att hålla oss igång för att inte hamna helt fel i tiderna. Så efter en uppfräschning gav vi oss ut på en liten matjakt och promenad i Central Park. Var riktigt härligt med strålande sol och 25 grader varmt. Så vi satte oss helt enkelt på en parkbänk och åt varmkorv och drack Snapple.
Sen var det ett trött gäng som tog sig tillbaka till hotellet och försökte hålla oss vakna ett litet tag till men vid niotiden var det kört och det gjorde att jag vaknade vid två och Sonja redan vid fyra.

Dag två ägnades framförallt åt seriös shopping, både Old Navy, Macy´s, Victoria´s Secret och Gap besöktes. Plus två skobutiker. Dessutom hann vi njuta en del av solen då vi köpte Shish kebab i en av alla matvagnar som finns och avnjöt i solen till lunch. Times square passerades också på vägen och ett snabbt besök gjorde på M&M store och så tittade vi in på den stora Toys ´r us som ligger där med.
Fyndade två par skor till Sonja och två till mig då butiken hade köp två få ena för halva priset. Och det var redan bra priser. Old Navy blev lite av en favorit redan sist vi var i NY och nu fylldes kassarna fort med mest kläder till mig och Sonja men även lite till maken, han fyllde dock på efter ett senare besök. Macys gillade vi nog bättre sist, då hade vi ingen barnvagn. De hade ett märkligt system med hissar som bara gick till vissa våningar och andra som gick till alla och vissa som hade lagt av. Och man fick ju absolut inte ta vagnen i rulltrappan.

Såklart fyllde mamman på med lite trosor på VS och hittade en ny doftfavorit.
På kvällen traskade vi iväg till en liten italiensk restautang för middag och på vägen tillbaka till hotellet överraskades vi av världens regn och åskväder så kom tillbaka genomblöta. Dock inte Sonja som satt så bra under regnskyddet i vagnen.

På torsdagen tog vi oss längre söderut för att börja med frukost på vår favoritdiner sen förra resan, Penelope för att påladdade med ny energi fortsätta neråt Soho och titta runt och det blev ju såklart en del shopping därmed. Snygga Converse till både mamma och Sonja och en massa promenerande runt. Känns i fötterna efter en hel dag men också skönt att röra på sig så mycket.

Fredagen skulle det bli dåligt väder så vi bestämde oss för att taen heldag på American Museum of National History. Var riktigt intressant men trodde nog att dinosarieutställningen skulle vara häftigare. Sonja tror jag tyckte de levande fjärilarna var bäst. Vilka stora ögon hon fick när vi gick in där.

Lördagen var vädret bättre igen så då tog vi en sväng runt på Manhattan igen och bara var. Blev även lite hängande på hotellet med och planerande för de sista dagarna.

Söndag började vi med att ta sovmorgon och köpa frukost på den lilla delin runt hörnet som vi njöt av på hotellrummet. Började dessutom packa väskorna lite eftersom det var en hel del nya saker som skulle ner. Sen knatade vi ut på stan, målet var vattnet och en båttur runt hela Manhattan. Var riktigt intressant och de två och en halv timmarna gick fort. Tyvärr var Sonja lite trött och hade först problem att komma till ro men sen somnade hon och vi kunde få koncentrera oss på vad guiden sa. Enda nackdelen var att trots att det var runt lunchtid vi åkte och det fanns en kafeteria ombord så serverade de inte så mycket mer än snacks. Stod att de skulle ha både sandwich och soppa men inte just denna tur.
Men sen när vi kom iland så tog vi oss upp mot Central Park via en deli och sen satte vi oss och hade picknick. Med mat i magen blev det sen en promenad runt åtminstone halva parken.

Tyvärr fick jag mest bilder på Frihetsgudinnan genom ett nedskvätt fönster på båten. Det nedre är

USS Intrepid, ett hangar fartyg som tjänstgjorde under andra världskriget men som nu är museum där man bland annat kunde kolla in rymdfärjan Enterprise.Tyvärr visste vi inte om detta och kände inte för att ge oss på med barnvagn just då .

Sista dagen bestämde vi oss för att kolla in Battery Park, nybyggda World Trade center och sen ta en tur över till Brooklyn genom en promenad över Brooklyn Bridge. Var riktigt sommarvärme denna dagen med så när vi fick syn på Brooklyn icecream factory så blev vi bra usgna på glass. Tyvärr var det fortfarande sängt sen stormen Sandy liksom en hel del annat bland annat Frihetsgudinnan och Ellis Island. Istället fick Sonja åka rutschkna och gunga i lekparken innan vi tog en färja tillbaka till Manhattan igen. Fortsatte med mer promenerande och tog en tur på High Line park med. En park byggd upp på ett gammalt järnvägsspår. Sen på kvällen var nyheterna fulla av det tragiska som skedde under Boston Marathon och utanför hotellet stod det flera plisbilar. Vi bodde ju inte långt ifrån Times Square heller och det ligger en del hotell där och alla var ju satta under hårdbevakning.

Tisdag var det då dags att fara hem igen efter en bra vecka som gick alldeles för fort. Men tror inte det var sista gången vi åkte dit. Blev brasugna på att kanske hyra en lägenhet där ihop med några andra och stanna i en månad eller så för att hinna se mycket mer än Manhattan.

Linda-Mamma till Alfred

Åh inte lite avis på er resa!Men hur gick flygningen så långt med lillan? Vi skall åka i vinter betydligt kortare, typ Lanzarote och förställer mig hur det kommer bli med vår vilding,hehe...
Åh vad synd med kryssningen där att du inte kan, hade vart så roligt!
MEN skall börja kika på lit datum för min 30-årsfest i sommar samt att jag skall ha tupperware party..hoppas du kommer på båda;)

Svar: Det gick riktigt bra att flyga. Hon sov största delen hem då det var kväller för henne då och så fick hon vakna och få välling strax före landning. På vägen dit blev det en del sova med men sen var det bara att hålla igång henne med lite leksaker, gå i gången och sånt. Var ju tredje flygningen så lite vana hade vi allt. Hoppas verkligen jag kan komma på båda låter jättetrevligt