Avvänjning

Just nu håller vi motvilligt på att vänja Skruttan av vid att amma. Motvilligt för att jag inte helt känner mig redo just nu när amningen funkar så bra. I början var det lite jobbigt för hon hade svårt med taget och jag hade ont. Men vi kämpade för jag ville gärna amma och tills lut fick vi till det och nu är vi som ett väloljat maskineri. Dock så ska pappa snart vara hemma, han jobbar på ett norskt fartyg och går då under norska socialsystem. För att han ska få vara pappaledig alls så måste han ta ut det nu när lilltjejen är ca 6 månader och under tiden måste jag jobba heltid och eftersom jag då är på annan ort måste vi sluta amma eller dra ner väldigt. 
 
I början så gav vi henne flaska ibalnd med bröstmjölk men sen så slutade vi för att amningen skulle funka och för att det inte behövts, något vi ångrar nu för nu vägrar hon flaska. Det är en kamp varje gång för att få i henne både bröstmjölk och ersättning, vi har i för sig bara försökt 3 dagar nu men det är så jobbigt. Jag vill ju bara ge upp och lägga henne vid bröstet men det hjälper ju inte i längden. Innan maken kom hem i tisdags har jag de senaste veckorna gett henne lite smakisar med och hon har ätit med god aptit. Nu däremot öppnar hon inte munnen för skedar heller. Har varit mycket gråt både för mig och henne medan pappa har försökt vara stark och envis. Har provat pipmuggar och olika flasknappar och skedmatning men kommer det lite i munnen åker det ut illa kvickt. Tror ju inte riktigt tvång kommer göra saken bättre utan bara kommer göra att hon ser det som ännu mer negativt. Är ju lite orolig för vikten även om hon får bröstet nu på natten och morgonen och ibland på dagen fast försöker minska där med. Men det verkar som det inte är ovanligt att det tar ett tag men jobbigt för det.