Mera båtliv och Havets hus

Vi åkte snabbt tillbaka till båten och totalt fick vi tre turer dit allt som allt och vi är supernöjda. Efter att vi for hem första gången regnade det några dagar så vi stannade hemma tills det började se bättre ut och for ut igen. Kom iväg så sent så valde att bryggsegla första kvällen och ge oss iväg dagen efter sen. Var supervarmt och fint väder så vi gick och badade igen men efter en stund blåste det upp och såg ut att komma världesn oväder så skyndade oss tillbaka till båten och hann in under och ordna fika innan regnet och åskan kom. Var ganska så mysigt att sitta där under ett tag. Framåt kvällen så kom solen igen så vi satte oss i bilen för att hitta någonstans att äta. Hamnade i Skärhamn där det låg en väldans massa segelskutor förtöjda lämgs kajerna. Nordisk seglats var besök och vi hälsade på Atene som han seglade på som ungdom. Middag blev det på ortens thaiställe och vi kunde sitta ute och njuta av maten och havsutsikten. 
 
Fika under akterkapellet och segelskutor i Skärhamn
 
Dage efter gav vi oss iväg ganska tidigt mot Gullholmen där våra vänner låg sen dagen innan. Vi hade en fin om dock väldigt väldigt varm seglingsdag och när vi kom fram så var det så gott som fullt men vi kunde lägga oss utanpå dem och lite senare låg vi tre båtar i bredd utåt. Vi fixade en snabb lunch direkt vi förtöjt och sen packade vi ihop oss för att gå och leka i lekplatsen och efter det bada. Var väldigt välbehövligt kan jag säga. Tillbaka i båten var alla hungriga och barnen lite gnälliga så vi skulle snabbt steka hamburgare och få i oss men då däckade jag totalt. Hade druckit och ätit lite för dåligt så fick lägga mig ner och vila. Som tur var hade kompisarna vätskeersättning med och efter jag fått i mig det så mådde jag bättre och fick i mig lite mat innan det blev tidigt i säng. Dagen efter drack jag desto mer och såg även till att äta salta jordnötter för att må bättre. Blev tillbaka till hemmahamnen igen och mer bad där. Vi har inte tagit några långa turer med barnen plus att det var och är mitt i semestertider så är mycket båtar ute så inte lätt att få plats någonstans och med barn och barnvagn och så vill man inte gärna ligga tredje-fjärde båt från kajen.
 
 
Seglande och bad
 
Dagen avslutades med en mysig grillmiddag och lite vin på kajen och under tiden gjorde vi upp planerna för morgondagen. Våra vänner hade redan varit ute två veckor med barnen så de kände att det var dags att åka hemåt, vi tänkte också ta en tur hem igen för att ladda om lite. Så på fredagen så städade vi ur våra båtar och sen satte vi oss i bilarna för att fara mot Lysekil och Havets Hus. Började med lunch innan vi gick in för att kolla på alla fiskar, maneter, humrar och annat spännande. Barnen tyckte det var superhäftigt, de hade ju fiskat maneter och krabbor och sett havet från ovan flera gånger så att nu få se under ytan var riktigt spännande. Var verkligen helrätt att  åka dit. Avslutade med glass innan vi skiljdes åt och for åt varsitt håll. Jag släppte av J i stan för att han skulle fira sin födelsedag i efterskott med sina kompisar och for sen hem för att natta barn.
 
 
Många spännande fiskar och det i mitten är nog det coolaste, en hajbebis i sin äggblåsa